måndag, oktober 06, 2008

~15 äggblåsor! (Spraydag 26, ÄL-injektion)

Ultraljudet gick bra men gjorde ont så det märks att det är rejält svullet och ömt därinne, ser inte fram emot äggplocket direkt, men denna gång är jag ju lovad lustgas så förhoppningsvis ska det vara mindre plågsamt än förra gången.

Läkaren hittade ca 15 äggblåsor av varierande storlek, varav 6-7 st på 17 mm (hmm, det är väl mm va?), så jag är minst sagt nöjd. Det är ju en ordentlig skillnad från mina 5-6 blåsor förra gången (som ju resulterade i 4 ägg). Tänk att ämnesomsättningen påverkade min kropp så oerhört! Jag har ju fått samma preparat och samma dos denna gång som förra och ändå svarade jag så mkt bättre nu. Jävla dr Idiot, säger jag bara!! Nåja, nu gäller det iaf att se framåt och hoppas att denna IVF forstätter lika smidigt som den börjat.

ÄL-injektionen ikväll kl 23.30 och ÄP på onsdag. Äntligen ser vi slutet på behandlingen. Är lite lagom nervös för Pregnyl-fixandet ikväll. Förra gången fick jag Ovitrelle och det var ju en färdig spruta som bara var att ta upp ur asken och injicera. Men denna gång ska det brytas ampuller och blandas vätskor med pulver och fixas och donas med olika nålar... gulp... Men det ska jag väl fixa det också.

Kl 9.00 på onsdag ska vi infinna oss på SU för ÄP nr 2 (och förhoppningsvis sista). Fina landstingskläder och roliga knästrumpor iklädes och sedan in och lägga upp sig för det som förra gången bara kan beskrivas som mardrömsupplevelsen. Gissa om man är nervös...?

Nu har jag bäddat ner mig och min ömma och svullna mage i sängen och ska slänga på en av mina gamla favoriter "High Fidelity" och njuta av bra film med bra musik...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Vilken skillnad från förra gången. Lycka till på onsdag, och fortsättningsvis.

Anonym sa...

Jag ska verkligen tänka på er på onsdag lilla J. Jag antar att dom sätter en nål på dig? Om inte lustgasen hjälper så be att dom ger dig morfin och Stesolid i nålen. Varför iallamina dar ska det behöva göra ont? Det går ju att smärtstilla utan några som helst problem. Jag har lagt in en portacath ( en operation under nyckelbenet) utan att vara sövd och jag minns ingenting och upplevde ingen smärta. Det är ju bara en fråga om dos. SÅ prata med sköterskan ordentligt innan så dom är beredda. Säg att du inte vill känna någon smärta alls. Det går att fixa. Kram från en något upprörd moster Skräppa som ibland tycker att sjukvården är klantig.

Anonym sa...

Lycka till på onsdag! 15 äggblåsor ser ju mycket bra ut, vi hoppas på många, mogna och fertila ägg:-)
Kram

Uniflora sa...

Det är ju jättebra. Jag håller tummarna för dig!! Kram

zygoten sa...

Tänker på dig på onsdag. Lycka till!/Z

Tudorienne sa...

Håller tummarna! Hoppas på en massa bra ägg och att det går smidigt.

Anonym sa...

15 äggblåsor! Inte illa! :)

Själv har jag med nöd o näppe överlevt dagens ÄP som resulterade i 13 mogna fina ägg! Fantastiskt skönt att det över, men fy fan i helvete vad ont jag har haft (o har fortfarande). Själva plockandet var smärtsamt, men inte olidligt. Det var efteråt när bedövningen släppte som helvetet bröt loss. Jag låg & grinade i över 2 timmar o trodde allvarligt att jag skulle svimma - trots flera doser morfin & massa annat smärtstillande. Blödde en hel del också, vilket de förklarade var för att det var så många äggblåsor som punkterats. Hoppas verkligen att jag slipper genomlida detta ännu en gång! O hoppas för din skull att lustgasen hjälper! Se till att få massa morfin också! Stort lycka till! Nu ska jag gräva ner mig under duntäcket igen...

Anonym sa...

Så skönt att det gav fler äggblåsor denna gång. Hoppas att allt går prima för dig den här gången. Jag åker in på ÄP på måndag för första gången och jag är så nervös. Fy! Tänk vad man får utstå mycket för sin högsta dröm att en dag bli mamma.
kram