tisdag, juni 03, 2008

Upprättelse?

Jag ringde SU idag, för att meddela resultatet av IVF:n och börja planera för nästa. Men först och främst för att uttrycka min besvikelse över att ngt som borde vara rutin för dem blev missat och med största säkerhet var anledningen till att "Knubben" inte stannade kvar.

Gissa om jag blev förbannad när sköterskan läste följande ur min journal: "patienten är välinsatt på Levaxin". What?! Välinsatt?! Jag som klart och tydligt påpekade att jag fortfarande höll på att experimentera med dosen och att värdena inte var stabila än. Läkaren har helt enkelt låtit den infon gå in genom ena örat och ut genom andra och därför har de inte brytt sig om att hålla koll på min ämnesomsättning alls. Jävla idiot, rent ut sagt! Med samme läkare på samma läkabesök ägde även följande konversation rum:

Jag: "Jag har hört att man inte ska ta sitt Levaxin innan man tar ämnesomsättningsproverna, stämmer det?"
Dr Idiot: "Va? Nej, du ska ta din medicin innan. Annars vet man ju inte om medicineringen funkar eller inte"
Jag: "Jaha, så då är det fel som jag har hört då? Då har jag gjort rätt som tagit Levaxinet innan provtagningarna?"
Dr Idiot: "Mmm, javisst"

Varför uttalar sig idioten till läkare om saker han uppenbarligen inte kan? Kan ngn förklara det för mig?

Tack vare denna totalmiss från Dr Idiot gick jag runt och trodde att min kropp var i form och redo för IVF. TSH-värdet som låg snällt på 0,13 med Levaxin i kroppen, var ju totalt missvisande! T o m efter höjd dos låg det ju för ett par veckor sedan på 2,6.

Sköterskan insåg genast att de (Dr Idiot) faktiskt hade gjort en dundertabbe vad gäller mig och när jag sa att jag ville ha mitt försök till godo så sa hon att det nog var bäst att vi kom dit på ett samtal. Så nu ska vi dit den 19:e och träffa Lars Nilsson, läkaren av läkare, den som alla på Familjeliv hyllar som den bäste fertilitetsläkaren i Sverige. Det känns bra.

Levaxindosen är nu dessutom höjd igen och nu har jag också äntligen en duktig läkare som har koll på mig och är insatt i min situation vad gäller barnlösheten. Så från och med nu kan det bara bli bättre...

6 kommentarer:

Barnets mamma sa...

Detta är verkligen inte klokt!! Vilka klåpare som sjabblar med ditt liv.. Så otroligt bra av dig att ta tag i det och hävda din rätt!

Anonym sa...

Hej!
Jag har råkat ut för nästan exakt detsamma som du och anmält ärendet till Patientnämnden.
Kontakta gärna mig.
Hälsningar
Emma
emmamakaron_at_hotmail.com

Anonym sa...

Men vilka klåpare. Sköldkörtelprover ska ju alltid tas på morgonen innan man tar sitt Levaxin. Det är ju busenkelt och självklart.
Stå på er, dom har schabblat bort första försöket och gå via patientskadenämnden om det behövs så ni får tillgodoräkna er ett försök. Stå på dig vännen och ring mig gärna för råd om du vill. Ses senare idag. Kram Skräppan

Lilla J sa...

Fibula - Ja det är egentligen helt sjukt! Hur kan man jobba som fertilitetsläkare och inte ha koll på ngt så viktigt som kvinnans ämnesomsättning? Ska bli intressant att se vad som sägs på besöket den 19:e.

Emma - Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt, har träffat andra på FL som varit med om detsamma! Ger de mig inte försöket "tillbaka" så ska jag göra som du skriver och kontakta patientnämnden! Hör nog av mig till dig i så fall!

Skräppan - Ja, det borde ju vara busenkelt för ngn som jobbar inom vården iaf!! Första missen gjordes dock hos min gyn för 1,5 år sedan, det var ju han som satte in mig på Levaxin och aldrig talade om att man inte skulle ta det innan provtagning! Vi SKA ha tillbaka vårt försök, så ÄR det bara. Även om jag förstås hoppas att vi inte ska behöva använda det, men rätt ska vara rätt...

Det som känns värst just nu är nästan vetskapen om att jag förmodligen kommer behöva träffa Dr Idiot igen! Man får ju den läkare som är inne och jobbar för tillfället och kan inte välja bort ngn... hemska tanke! Jag kommer ju vara vansinnig på honom!!

Kram på er!

Anonym sa...

Jag tycker att det är en bra idé att anmäla till Patientnämnden i alla fall. Och i mitt fall betraktar jag det som två separata processer: begäran om nytt försök och möjligheten att göra sin röst hörd och få upprättelse. Jag hann göra tre insättningar innan "problemet" uppdagades, eftersom jag då sökt hjälp hos privat fertilitetsläkare. /Emma

Lilla J sa...

Emma - Du har så rätt! Vi har bestämt oss för att anmäla läkaren. Oavsett om vi får igen vårt försök eller ej så kan ju läkaren göra om samma eller liknande fel igen med ngn annan patient! Och dessutom vägrar jag helt enkelt låta sånt här slarv passera!