torsdag, februari 26, 2009

Griper efter halmstrån igen

Jag klarar inte av att vara maktlös. Det är helt enkelt inte min grej. Jag är och har alltid varit en kontrollmänniska. På gott och ont förstås. Jag har oerhört svårt för att slappna av och låta det som händer hända. Jag kan inte lägga mitt liv i ngn annans händer och fullt ut lita på den människan. Jag är inte sådan. Speciellt inte när det kommer till så livsavgörande frågor som mitt föräldraskaps vara eller icke vara. Jag får ingen ro i kroppen. Läkarna (och ödet) har all kontroll och det passar inte mig. Så nu gör jag ytterligare ett försök att ta saken i egna händer. Jag griper på nytt efter halmstrån.

Sedan ca en vecka tillbaka proppar jag i Älsklingen följande (och han sväljer snällt):
  • 2 tabletter Mitt val man
  • 1 tablett zink 60 mg
  • 2 tabletter folsyra 500 µg
  • 1 kapsel bidrottninggelé 1000 mg

Folsyran och zinket ger vi en ny chans baserat på dels studien jag skrivit om tidigare och dels preparatet Menevit som har tagits fram av en australiensisk läkare.

Bidrottninggelé har jag blivit tipsad om både via FL och hälsokosten, och jag vet egentligen inte om jag tror så mkt på dess effekt. Men vi har inte testat det innan och det kan ju inte skada att göra ett försök.

Igår hittade jag även en tråd på FL om ett mkt intressant ämne: effekten av l-arginin på kassa ägg. I tråden finns ett gäng kvinnor som fått sina bästa IVF-resultat någonsin när de ätit l-arginin. Det finns även studier gjorda kring detta ämne och efter att ha läst denna, så bestämde jag mig för att testa det också. Jag hittade även information som visade att l-arginin dessutom kan förbättra spermiekvaliteten så nu ska det testas på oss båda! Vi borde ju egentligen börjat med tillskottet för en månad sedan för att få full effekt, men jag hoppas att det iaf ska kunna göra ngn nytta. Preparatet säljs för övrigt egentligen som lusthöjande och det kan ju inte heller skada... Ja ja, ytterligare 500 kr fattigare per månad, men vad gör man inte? Här ska testas ALLT!

5 kommentarer:

TeachMom sa...

Intressanta tillskott. Jag lägger fram "zinktabletter" och "Mitt val man" till Maken än så länge. Ska fundera på bidrottninggelén också.

Det gäller att vara aktiv och inte ge upp, bättre att prova en sak för mycket än en för lite!

Lilla J sa...

Precis så känner jag också. Hellre testa förgäves.

Jag är noga med att kolla upp det jag stoppar i oss så att höga doser inte kan vara skadliga och när de inte är det så är det ju definitivt värt att testa! Det enda som blir lidande är plånboken...

Anonym sa...

Ja känner verkligen igen mig. Zink hit och avokados dit och så har man snart testat hela faderullan... =)

Stapplande Steg sa...

Jag proppade också i min man zink och folsyra, samt att han även fick äta Omega-3. Jag gick dessutom på akupunktur. Om det var detta som gjorde att vi blev spontangravida får vi aldrig något svar på, men man har ingenting att förlora (mer än pengar)!
För övrigt tycker jag att ditt inlägg kring immunologiska faktorer är intressant. Jag kollade mycket på det själv. Här i Sverige verkar läkarna inte alls bry sig om det, medan man i utlandet utreder och behandlar på ett helt annat sätt. Känns irriterande, för det känns som att de svenska läkarna ligger lite bakom. Men vad gör man, man är liksom i deras händer...

Eludie sa...

Jag håller alla mina tummar! Varma kramar!