måndag, februari 09, 2009

Känner mig sviken och övergiven

Så var det då dags igen. Fick idag bekräftat min misstanke om att ytterligare en vän ska bli förälder.

Denna gång är det min fd killbästis som ska bli pappa. Jag skriver fd eftersom det är så det är och har varit länge nu. Det var evigheter sedan vi sågs och även evigheter sedan vi ens pratade i telefon. Han har som så många andra långsamt glidit ur mitt liv i och med barnlösheten.

Och nu fick jag alltså idag bekräftat att han ska bli pappa.... genom Facebook! Återigen får jag bekräftat att ingen förstår vilken kris det är vi är mitt uppe i, och att ingen faktiskt orkar fråga hur de bäst kan stötta.

Istället blir man sist med att få veta. Man får t o m inte ens höra det personligen, utan genom ett gästboksinlägg från en vän till en annan. Det är väl jobbigt att berätta för mig, det förstår jag. Men jag var också så naiv att jag trodde att man därför förstod att det skulle kännas ännu jobbigare att bli sist med att få veta. Och att man känner sig rätt sviken när en vän inte ens kan övervinna det jobbiga för sig själv och berätta personligen.

Hade han varit en engagerad vän och stöttat mig under barnlöshetskrisen hade han också vetat hur man tänker. Att man mår bäst av att vara först med att veta. Att man inte vill bli ignorerad - men det kanske man kan räkna ut? Att ngn annans glädje faktiskt kan spä på ens egen sorg och känslan av utanförskap. Men, jag inser att ingen av mina vänner kan hantera min livskris, och tyvärr är de inte många som ens orkar försöka. (Den som förtjänar en eloge är Gravida vännen. Hon är den enda som verkligen försöker förstå och riktigt engagerar sig) Jag faller i glömska och får klara mig själv. Det är som när man förlorat en närstående och folk inte klarar av att se en i ögonen. Jag känner mig som en spetälsk.

Det känns som att jag är förlamad. Som att jag varit förlamad sedan hela det här barnlöshetshelvetet gjorde intåg i mitt liv. Och de vänner som tidigare suttit bredvid mig i soffan - många inte ens intresserade av sina egna ben den dagen då jag började gråta över mina - börjar nu helt plötsligt en efter en att resa sig, springa iväg och lämna mig ensam kvar. De flesta vänder sig inte ens om för att ta farväl. Om de inte ser mina odugliga ben kan de springa med lättare steg på sina egna...

Om de bara hade tagit sig tiden att sätta sig in i min situation. Att om så bara för en dag låtsas att de själva hade odugliga ben och testa hur det skulle kännas att leva mitt liv. Då kanske de hade kunnat förstå en gnutta. De kanske hade kunnat ta sig lite extra tid med just mig, där i soffan och förvarna. Informera mig om att de nu själva tröttnat på soffan och börjat fundera på att testa sina ben. De hade kunnat vända sig till mig som första person och sagt: "Nu reser jag mig och går". Istället för att smyga upp och tassa därifrån när jag sover.

Jag tillskriver barnlöshetshelvetet ytterligare en förlorad vänskap, ett förlorat förtroende och konstaterar att det snart inte finns ngr kvar att förlora...

8 kommentarer:

Anonym sa...

ledsen för din skull... hoppas ni lyckas den här gången !!!

MochM sa...

Känner så med dig och känner igen mig. Omgivningens svårigheter med att veta hur dom ska tackla vår situation är inte lätta att tas med. Vissa är plumpa och klampar rakt på, andra är för försiktiga och låter en få veta saker på omvägar. Det är nog inte lätt för dom heller, tänker jag, att veta hur man bäst ska hantera situationen. Men som du skriver, det går ju att fråga.
Hoppas det här inte drar ner dig alltför mycket, jag håller tummarna för att goda nyheter snart ska trilla in hos er.
Kram m.

Tingeling sa...

Så fint och målande beskrivet om den sorg och utanförskap barnlösheten innebär. Känner igen vartenda ord.
stor kram.

Anonym sa...

Håller tummarna för att denna gång är er tur. Jag har än så läng mina vänner med barn kvar. Jag t o m utnyttjar dem för att stilla mitt "barnsug" och besöker dem lite extra för att träffa deras barn.
Eftersom jag just har startat mitt första IVF-försök så vet jag inte hur jag kommer att reagera om det skulle skita sig.

(dauphin på FL)

Theorese sa...

Känner så väl igen mig. d
Det gör ont och det som gör ondast är att inte få den empati alla önskar oavsett situation. Istället blir man "skyddad" och får inte själv möjlighet att tala om vad man vill bli skyddad ifrån. Stor kram till dig!!!

Uniflora sa...

kram!

Vet så väl.

Lilla J sa...

Tack snälla ni för era kommentarer! Det är skönt att iaf ni förstår!

Kramar

Anonym sa...

Usch vad jag känner igen mig. Till och med i att det var det jävla facebook. Jag tror inte att jag känt mig så ensam som jag gjort under den här resan, och så utsatt. Och värre blir det, för nu pågår en formidabel baby nr 2-boom där ettan också skapats under mina försök. Och om jag klarade ettan kan meddelas att tvåan är jävligare...