onsdag, maj 28, 2008

Dumma Sahlgrenska! (Bittra tankar)

Minuset är ett faktum. Det blir ingen februari-marsbebis. Jag är inte så mkt som ett myrsteg närmare att bli mamma än vad jag var för två år sedan. Tillbaka på ruta 1. Ruta 0.

Att lilla "Knubben" inte fäste är så här i efterhand egentligen ingen överraskning. Jag var och tog om mina ämnesomsättningsprover (på eget initiativ) för en dryg vecka sedan, och de var inte alls bra! Mitt TSH har gått upp igen - trots höjd Levaxin-dos - och ligger nu på 2,6. Inför IVF vill de att det ska ligga under 1. Chansen att ett embryo fäster och börjar växa är kraftigt försämrad om TSH-värdet är för högt, likaså risken för missfall. Så hur kommer det sig att SU inte har stenkoll på detta värde?!! Varför drar de igång en IVF överhuvudtaget? Jag är faktiskt lite förbannad! Är det verkligen meningen att jag själv ska behöva gå till en annan läkarmottagning och hålla koll på detta och meddela dem att det inte är perfekta förutsättningar för att köra igång en IVF?! Usch, blir så himla arg! Här har man plågat sig med mediciner och mått skit; elakt äggplock och förhoppningar; förlorade arbetsinkomster m.m, och så har det varit lönlöst från början för att läkarna på SU inte kan ordinera ett sketans prov! Och då var det ändå på SU vi gjorde vår fertilitetsutredning dessutom...

Visst, vi kanske lyckas på försök nr två eller tre, men jag får ju inte tillbaka de veckor jag gått runt och mått skit. Vi får inte igen all den energi vi lagt ner på det här, oron, stressen och pressen vi gått igenom. Och om vi inte lyckas på försök två eller tre? Då kommer jag gräma mig ngt sanslöst över det här förlorade försöket.

Den som ändå vore oberoende av pengar och kunde vända sig privat med en gång och tacka nej till landstingsförsöken. För just nu känner jag mig allt annat än väl omhändertagen.

5 kommentarer:

Barnets mamma sa...

Nej men FY vad dåligt att din klinik inte har koll på ditt THS-värde! Det är ju inte klokt att du fick gå och kolla det själv!! Inte klokt...

Jag hoppas verkligen att de tar tag i faktum och behandlar dig och kollar värdena ordentligt inför nästa IVF.

MochM sa...

Det låter ju helt galet! Usch vad trist att dom inte är bra, man vill ju känna sig säker och lita på just dom här människorna.

Jag hoppas nästa går bättre, har ni planerat framåt? Det tycker jag blev lättare, när man slutade se bakåt och gräma sig och började se fram emot nästa gång. Fast en stund måste man få grotta ner sig och bara sörja. Men sen Lilla J ska du se framåt och vara glad igen!

Kram m.

Lilla J sa...

Jag är helt vansinnig på dem nu, pratade just med en sköterska och hon sa att läkaren som vi var hos på första IVF-besöket hade skrivit i journalen att jag var välinsatt på Levaxin!! Fast jag sagt klart och tydligt att jag fortfarande inte hade fastställt min rätta dos!!
Nu har vi fått en samtalstid med "huvudläkaren" Lars Nilsson för att diskutera igenom det hela. Jag tänker kräva försöket tillbaka!! (Fast förhoppningsvis behöver vi inte göra detta tre ggr till, men ifall.)

MochM - SU sommarstänger ju från midsommar till förste augusti, så det blir uppehåll över sommaren. Vi har semester i augusti och då vill jag må bra utan massa hormoner, så vi väntar med att köra igång igen till september. Känns helt sjukt avlägset! Men det behövs nog för att jag ska hinna få ordning på ämnesomsättningen och Levaxindosen.

Kram tjejer!

Unknown sa...

Vad tråkigt att det inte gick vägen. Jag har nästan lika högt TSH-värde som du (2.3-2.4, tror jag att jag har), men i mitt fall diskuteras inte levaxin förrän jag har plussat. Det verkar vara olika.
Håller tummarna för dig!

Lilla J sa...

Kacia - Jag säger detsamma till dig, det suger att det inte funkade!
Det är ju skillnad på vad TSH ska ligga på för ngn som står på Levaxin och ngn som inte gör det. Ett värde på 2,6 (som ju jag hade sist) är ett normalvärde för en person med "frisk" ämnesomsättning.
Sen sa de på SU att de vill ha det under 1 inför IVF på oss som står på Levaxin.
Min läkare som jag har nu sa en mkt bra grej: vi ska inte nöja oss när värdet är under 1 utan först när jag mår bra och inte är så trött hela tiden! Konstigt nog är ju många läkare så insnöade på prover istället för på hur patienten mår.
Hoppas vi båda lyckas bättre nästa gång iaf!