tisdag, januari 13, 2009

Skitdag (Spraydag 20)

Gnäll gnäll gnäll.

Idag är inte en bra dag, så här kommer gnäll:

Jag mår apa av sprayen just nu. Tröttheten är förlamande och huvudvärken konstant sedan i förrgår. Svettningarna ska vi inte tala om.

Är sur på SU för att jag behöver gå igenom detta en vecka extra helt i onödan! När vi planerade detta försök visste vi att jul och nyår skulle komma emellan och jag var beredd på att få spraya extra länge. Jag började ju spraya på juldagen och om jag skulle följa samma schema som förra gången skulle jag alltså ta blodprov 8/1, i torsdags, på spraydag 15. Förra försöket var jag ordentligt nedreglerad vid det laget. Men, denna gång var jag tvungen att vänta till den 12/1, i måndags, eftersom de enligt BM inte öppnade för provtagning förrän då. Men nu har jag fått höra av andra på FL att de öppnade redan förra måndagen! Och mkt riktigt - igår när jag tog blodprov bekräftade sköterskan att de hade haft öppet för provtagning sedan förra måndagen. Så varför fick då inte jag ta blodprov förra veckan?!

Min gissning är att vecka 4 redan var fullbokad vad gäller ÄP, när vi planerade min behandling. Och det kan jag ta. Är det fullt så är det och då är det ju bara att finna sig i att det blir vecka 5. Men ljug för i h-lvete då inte för mig!! Jag blir så jävla irriterad på BM, varför kunde hon inte bara vara ärlig?

Som om inte detta räcker, så gjorde hon samma sak igår. Jag var alltså och tog blodprov och var mkt riktigt nedreglerad och trodde förstås att jag skulle få börja med sprutorna igår. Men nähä, det blir först imorn. "Varför får jag inte börja redan ikväll?" frågade jag. "Vi vill undvika att det blir ÄP på helgen" svarade BM (samma BM) och jag fick snällt godta det och lägga på. Bara för att en timme senare gå in på FL och SU-tråden (en tråd med kvinnor som alla genomgår IVF på SU) och läsa om en kvinna som också tagit blodprov igår men fått börja med sprutorna idag? What?! Varför är det alltid jag som ska få vänta och ska få allt uppskjutet? Och varför kan denna BM inte hålla sig till sanningen utan ska dra massa valser hela tiden? Fan vad irriterad jag blir... Känner mig som världens gnälligaste patient som klagar över ngt efter/under varje behandling, men jag kan inte hålla tyst när de behandlar oss patienter så här. Det finns verkligen nackdelar med deras löpande-band-klinik. Det känns ofta som att man bara är ett "fall" och inte individer med olika behov av information och tillvägagångssätt. Jag önskar att vi haft råd att gå privat i stället.

Usch, vad jag är less på allting idag. Tvättade en maskin nere i tvättstugan tidigare ikväll. När jag skulle ner och hämta tvätten ur torkrummet möts jag förstås av en stor rund gravidmage som sitter där och väntar på att få hänga upp sin tvätt. Återigen känner jag mig förföljd. Blev ledsen och dök djupt ner i glasspaketet när jag kom upp igen, och nu mår jag illa.

Blä för den här dagen!

6 kommentarer:

Tingeling sa...

Huga vilken skitdag, stackars dig! Sprayen är verkligen en plåga och framför allt när du varit tvungen att puffa på så LÄNGE!
Förstår verkligen att du blir arg och irriterad på tillvägagångssättet på SU. Löpande-band-mentaliteten är frustrerande till max.
Med erfarenhet både av privat och kommunalt så ångrar jag att vi överhuvudtaget gick kommunalt. Visst, det är skitdyrt privat, men det är värt varenda slant. Där behandlas man med människovärde vilket i den här processen är guld värt.
Kämpa på, vännen - du har mina sympatier. Kram

Pez sa...

Det måste kännas skitjobbigt att bli förd bakom ljuset på det sättet. Varför kan människor bara vara ärliga, vi klarar av att ta det. Pratade brecis SU om min dos Supracus som jag ska börja med på måndag. Du vet det där med min dos som stod otydligt hur jag skulle ta (iaf enligt mig). Barnmorskan var norsk och väldigt trevligt och sa faktiskt att det var konstigt att det inte stod utförligare eftersom det finns så många olika varianter att ta läkemedlet.
Varför kan de inte vara tydligare? Det gäller väl att fråga extra mycket nästa gång man är där.
Ta hand om dig! Du får vara arg, det har du all rätta till!
Kram Pez

Pez sa...

Nu är tjötmostern igång, men jag undrar vad det är för tråd du pratar om? Har du någon adress?
Kram igen!

Lilla J sa...

Tingeling - Tack kära du för stödet! Förstår att det är en jävla skillnad att gå privat och det gör mig ännu mer ledsen mitt i sorgen att vi helt enkelt inte har pengarna till det, inte utan att ta lån och det gör vi inte förrän den dagen våra "gratisförsök" är slut. Men jag förstår att det är värt det, för man känner sig verkligen inte som en individ på SU.
Kram

Pez - Ja, visst blir man trött på allt trassel och krångel som det innebär att gå på jätten SU?
Gillar också den norska BM, har träffat henne ngr ggr.
Kram kram

Uniflora sa...

*kramaromdighårthårtochsparkarsamtidigtpåbm*

Lilla J sa...

Uniflora - Tack söta du! Kram