torsdag, april 03, 2008

Spraydag 1


Nu är vi igång!

I måndags var vi på första besöket på SU:s IVF-avdelning (visserligen är det samma avdelning som vi gjorde utredningen på, men ja ja). Vi fick träffa läkaren, som mest gick igenom våra papper, och barnmorskan som vi planerade behandlingen tillsammans med. Jag framförde mitt önskemål om att få börja spraya redan på dag 1 och det var fritt fram! Snabba ryck när karusellen väl är igång, det känns bra!

Mensen kom precis som beräknat idag och för första gången på länge länge måste jag erkänna att jag känner mig glad över att ha fått mens! Nu får vi ju börja! Så, nu sitter jag här alldeles nysprayad. Har just tagit min allra första dos Synarela. 3 ggr om dagen kommer jag nu plocka fram lilla nässprayen (som f ö smakar skit och svider som f-n i näsan, men vad gör väl det?), och varje sprut tar oss ett steg närmare målet! Till skillnad från vad ett vanligt "traditionellt" sprut à la sängkammarvariant lyckats åstadkomma...

Hos läkaren bestämdes också att det kommer att bli ICSI för vår del, inte helt överraskande. Det oroar mig en aning. Det innebär ju att ägget inte kommer att befruktas i skål som vid IVF utan att labpersonalen i stället kommer att välja ut en spermie för varje ägg som sprutas direkt in i ägget. Det som oroar mig med detta är att den naturliga biten av befruktningen försvinner helt. Vid en vanlig IVF placeras ju ägget i en skål tillsammans med en mängd spermier och de får "fajtas" om äran precis som de gör inne i kvinnans kropp vid en "sängkammarbefruktning". "Survival of the fittest" liksom. Vid ICSI däremot väljer man ju ut de spermier som ser bäst ut, men det kommer ju inte nödvändigtvis innebära att de är bäst. Men, nu är det så det kommer bli och det är bara att finna sig i.

Ett annat orosfrö har redan börjat gro hos mig: hur kommer jag egentligen må av alla de här hormonerna? Jag har varit så himla stursk inför det här och tänkt att det nog inte kommer påverka mig så mkt. Jag får ju aldrig PMS, reagerade inte ett smack på p-piller trots starka trefaspiller och vid de två tillfällen under mitt liv som jag tagit dagen-efter-piller har jag inte heller känt av någonting (vi pratar alltså samma piller som de flesta kvinnor mår pyton av och många många t o m spyr upp igen). Så, jag tycker att jag fixar hormoner rätt bra helt enkelt. Men nu... redan efter 1:a sprayningen känner jag mig synnerligen konstig. Nästan som på beställning lade sig som ett lock över pannan (som begynnande spänningshuvudvärk) precis efter jag satt tillbaka flaskan i badrumsskåpet. Bara ngr sekunder senare smög sig yrseln på och synförändringarna, det känns ungefär som när det är ett migränanfall på gång. Usch, ska det vara så här? Och nej, jag är inte typen som inbillar mig, snarare motsatsen...

9 kommentarer:

Eludie sa...

Ni är igång! Så glad jag blir!

Vi är nästan i fas, jag inleder också min IVF idag, nummer två. Jag kör korta metoden, så det är pang på sprutan bara.

Jag kommer att hålla en tumme för dig!

MochM sa...

Åh vad spännande att ni har fått börja, det kommer säkert gå bra! Vilken skillnad på dos vi har du och jag, haha!

Håller med om att sprayen smakar skunk. Ser att du sprutar tre gånger om dagen. Jag gjorde det bara två, men två sprut varje gång.

Jaja, dom vet nog som sagt vad dom pysslar med läkarna.

Håller tummarna för dig!

/m.

Anonym sa...

Tjohej! Fint att ni är på gång! Och du kommer att må bra, tills motsatsen bevisas!
Jag mådde riktigt bra under hela sprayperioden senast, det är väldigt olika!
Kram.

Anonym sa...

Må bra eller dåligt...här kan du iaf skriva av dig...men jag röstar på att må bra!

deaslangtan sa...

Vad skönt att ni äntligen fått komma igång! Hoppas att det var nåt annat och att du mår bra under spray- och sprutperioden!

Lycka till!

(Och tack för omtanken på min blogg, jag mår bra men oron ligger där hela tiden)

Anonym sa...

Anna i Åbo...

...oroa dig inte om ICSI, vi väntar precis vårt första barn och hon är tillverkad med ICSI. Allt har sett bra ut på kontrollerna. Vi lyckades med första frysförsöket, hoppas att det går bra för er också!! Håller tummarna här. Det jobbigaste är nog alla hormonerna och biverkningar. Usch.

Barnets mamma sa...

Skönt att vara igång!! Hoppas allt går bra. Många får spänningshuvudvärk av nedregleringen men det får man väl stå ut med!!

Vi gjorde ICSI sist och jag hade samma funderingar som du. Så jag frågade. Det finns INGEN statistik som visar på att barn som kommit till genom ICSI har fler sjukdomar/missbildningar eller annat än barn som blivit till med IVF. Däremot finns det en liiiiten ökad % för sjukdomar/missbildningar hos barn som kommit till genom IVF/ICSI i jämförelse med barn som kommit till genom "sängkammarsprut".

Men oroa dig inte - det kommer att gå bra!! Inget blir iaf bättre av att man oroar sig...

Kram

Lilla J sa...

Eludie - Tack för tummen! Jag har reserverat en tumme åt dig också! =)

MochM - Ja det verkar så! Sen vet jag ju inte om jag kommer få höja sprutdosen under behandlingens gång, det återstår ju att se. Har du en annan dos på sprayen också?

Tingeling - Tack för din uppmuntran. Jag mår väl sådär måste jag erkänna (mest huvudet som envisas med att värka), men blir det inte värre än så här så känns det ändå helt ok.

Tisalen - Tack tack, jag röstar på det samma, hoppas min kropp faller för majoriteten =)

Dea - Skönt att få livstecken från dig, blev orolig att det hänt ngt! Jag mår väl så där, men det känns ändå ok eftersom det är "for a good cause".

Anna - Åh, grattis! Och tack för dina lugnande ord! Fick du mkt biverkningar?

Fibula - Det känns verkligen hur skönt som helst måste jag säga! Fast den där spänningshuvudvärken kan jag tyvärr redan skriva under på, men det är det värt!
Gud vad skönt att höra det du skrev om ICSI, nu blev jag lite lugnare!
Sist men inte minst måste jag säga GRATTIS till dig här också!!

Kram på er allihop

MochM sa...

På sprayen hade jag två spraysprut morgon och kväll tills jag började spruta, nu är det ett spraysprut morgon och kväll.

Ja, jag fick ju höja dosen ett par dagar in, men nu så finns där några små som ska ut på fredag! :o) Jag får tänka kvalitet och inte kvantitet!

/m.