tisdag, april 08, 2008

Spraydag 6

Jag sprayar på för fullt och försöker leva som vanligt. Jag jobbar mkt och är dödstrött på kvällarna, men å andra sidan går tiden väldigt fort och det är ju bra!

Jag har förberett mig på att inte ha så mkt ork under denna period och därför medvetet dragit ner på min verksamhet och istället tagit ett jobb på Åhléns där jag jobbade i julas. Det betyder oerhört mkt att inte hela tiden ha pressen på mig att skaffa fler kunder, marknadsföra mig, vara framåt och "gå-påig" och allt annat som krävs när man driver eget företag. Som egenföretagare tar man ju alltid med sig jobbet hem och är aldrig riktigt ledig. Nu njuter jag av att kunna gå till jobbet på morgonen och när jag går ut genom dörrarna på kvällen lämna det bakom mig till nästa dag. När jag stämplat ut kan jag slappna av. Det betyder verkligen jättemkt i en sån här situation. Dessutom får jag en fast inkomst och det är ju aldrig fel, inte minst vad gäller en framtida föräldrapenning... Villkoren för företagare är ju minst sagt konstiga på den biten. Varför är det så egentligen? *gruff gruff*

Hursomhelst så sprayar jag duktigt och kan konstatera att det är rätt starka hormoner det rör sig om! Jag mår ungefär som väntat och blir det inte värre än så här så känns det som att jag kommer att kunna fungera hyfsat normalt under denna period.

Följande biverkningar kan jag hittills skriva under på:
  • Trötthet - Jag har väl aldrig varit speciellt förtjust i att gå upp på morgonen, men det här är ngt annat. Jag känner mig ungefär som innan jag började med Levaxin. Det är en trötthet som sitter i största delarna av dagen. Men med denna trötthet följer faktiskt också en fördel: jag har lättare att somna på kvällen! Jag är väldigt lättstörd och har ofta svårt att somna, men den senaste veckan har jag faktiskt somnat inom en halvtimme efter att jag lagt mig i princip varje kväll, det är rekord för mig! Fast tyvärr håller tröttheten i sig även dagtid och det är ju ingen höjdare...
  • Yrsel - Det här är nog den jobbigaste biverkningen. Tack och lov dyker den bara upp precis efter varje sprayning och håller i sig upp till en timme. Under denna timme (tre ggr om dagen) gör jag bäst i att ta det så lugnt jag kan, röra mig långsamt och inte ta mig för ngt fysiskt ansträngande.
  • Huvudvärk - Japp, där kom den. Även jag kan skriva under på denna biverkning. Tack och lov så har den inte varit så illa som första spraydagen igen, men den sitter där i stort sett hela tiden. En lätt till måttlig spänningshuvudvärk över pannan.
  • Irriterade slemhinnor i näsan - Redan dag 2 började det komma blod ur näsan när jag snöt mig. I övrigt känner jag inte av det.
  • Vaginal torrhet - Jag började ju spraya på dag 1 av min cykel och hade alltså mens de första spraydagarna. Då jag använder tampong märktes denna biverkning ganska tydligt. Hur det fortskrider nu när mensen är slut återstår att se...
  • Känslomässigt instabil - Hmmm, jag anar denna biverkning på så sätt att jag känner mig ovanligt "lipig" och kanske aningen överkänslig.

Nu låter det ju som att jag går runt här och mår skit mest hela tiden, men så farligt är det faktiskt inte. Jag är vid gott mod och glad och tacksam över att vi får denna hjälp, så att vi förhoppningsvis får bli föräldrar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag kan också gladeligen nämna att jag hittills har sluppit följande: sömnlöshet, viktförändring (är väl kanske lite tidigt att avgöra iof), ödem, värmevallningar (dessa har jag fasat för, och de kommer väl senare i behandlingen är jag rädd), muskelsmärtor, förminskade bröstkörtlar (detta fasar jag riktigt för, då jag har stora bröst är jag rädd för att de ska reduceras till ett par skinnlappar!), depression, acne, myrkrypningar m.fl. Sen finns det ju en hel massa fler som inte än går att avgöra om jag slipper eller ej. Men så länge de inte dykt upp så bestämmer jag att de inte kommer att göra det heller, så det så!

För övrigt har jag en liten fundering angående Synarela. Följande står att läsa i bipacksedeln: "Under behandling måste du använda ett icke hormonellt preventivmedel (kondom, pessar) för att förhindra graviditet. Detta kan verka underligt om du behandlas för att bli gravid men avsikten är att uppnå graviditet först när behandlingen med Synarela är avslutad."

Detta nämnde varken läkaren eller BM ett knyst om när vi var där förra veckan. Efter att ha lusläst FASS (och bl. a. fått veta att denna medicin orsakat fostermissbildningar vid djurförsök) framstår detta för mig som högst märkligt! Varför får man inte information om detta inför behandlingen? Har ni andra IVF:are fått det? Och hur har ni gjort under behandlingen? Har ni följt det läkaren sagt (eller inte sagt) eller det som står i bipacksedeln?

Dags för sprayning nr 2 idag...

13 kommentarer:

Ribbolita sa...

De sa inget om det till mig, utan vi körde på utan skydd. Det verkar ju konstigt för sprayen skall ju göra att du blir nedreglerad så att du inte producerar några ägg eller får någon ägglossning. då borde man ju inte behöva skydd kan tyckas. Ring för att vara på den säkra sidan, det skulle jag göra.

Lilla J sa...

Ribbolita - Verkar som att de flesta inte fått info om detta. Det står ju också i bipacksedeln att sprayen FÖRST stimulerar hormonproduktionen för att först efter 2-3 veckor "stänga av" den. Så man kan ju alltså få "tvärt-om-effekt" i början och få ÄL!
Ska nog ringa SU och fråga faktiskt, är lite förvirrad över detta!

Eludie sa...

Oj, vänta bara på värmevallningarna! Jag svettades som en liten gris av sprayen. Nu kör jag korta metoden - och svettas nästan lika mycket. I mitt fall är det kanske inte sprayen, det är kanske jag.

För att "sticka ut ur mängden" - min IVF-läkare bad oss skydda oss under sexet under sprayandet.

Lilla J sa...

Eludie - Hi hi, jag skrev PRECIS på din blogg =)
Usch då, hoppas du har fel och jag slipper dem, jag HATAR att svettas!
Hmmm, så er läkare sa det alltså? Ska ringa och fråga på SU imorn och se vad de säger, och vad de har för förklaring till varför de inte sa ngt från början!

Songbird sa...

De sa inget till mig om skydd heller. Men jag läste det också på bipacksedeln. Om jag ska vara ärlig var jag ändå inte supersugen på sex... Det låter som om du har fått de vanliga biverkningarna. Men dem brukar släppa när man börjar med sprutorna för de flesta. Lycka till! Jag kom ihåg att det kändes bra att ha kommit igång med behandligen, trots humörsvängningarna som jag led av. Att göra nåt som förbättrar chanserna att nå målet!

MochM sa...

Till mig sa dom inget om att använda skydd heller, men eftersom mina äggledare är helt blockerade vill vi ju absolut inte chansa så vi har praktiserat avbrutet. Inte 100% men bättre än kondom...

Vad gäller biverkningarna så behöver dom ju inte komma, tänk positivt! :o)

Jag har gått upp något kilo, fått lite sämre hy och är lite tröttare än vanligt - brösten har däremot blivit större! Så det har än så länge gått rätt bra. Hoppas det fortsätter gå bra, på fredag är det äggplock!

/m.

Anonym sa...

Kämpa på med sprayandet!

Angående skydd så är det väl meningen att man faktiskt ska använda det innan man börjar spraya för att undvika en eventuellt graviditet. Jag har läst om några som faktiskt blivit gravida under ägglossningen innan de börjat spraya, varit omedvetna om det men det har gått bra ändå. Men det är klart, vill man vara på den säkra sidan lönar det sig väl att inte riskera.
Fast ordet riskera känns ju lite ironiskt i sammanhanget..

Lycka till nu!

Anonym sa...

Hej!! Tack för din braa blogg... vet inte riktigt vad jag ska skriva ... vi e i startfasen... MEN läkarna är så långsamma här i vår stad... vill att remissen skall skickas iväg NU så att vi kan starta då vi nu vet att vi inte kan... naturlig väg... men då ska de allt hänga på en läkare som bara jobbar varannan vecka... å proverna skall göras JUST de veckorna då han är ledig... tårar rinner å paniken tränger sig på... Lycka till ni båda!

Tingeling sa...

Hur går det?? Med puffandet och humöret? Uppdatera! :)

Lilla J sa...

songbird - Jag förstår vad du menar, här har det inte varit aktuellt med sex än kan jag säga. Jag är helt död på kvällarna och dessutom torr som fnöske där nere (nåja, torr iaf). Får väl se hur det blir när jag börjar spruta.

mochm - Verkar som de flesta inte blivit informerade om detta med skydd, men men... blir det ngt sexande för vår del så blir det nog skydd iaf.
Jag mår faktiskt bättre än väntat nu iaf, jätteskönt!

ting - Jag började ju spraya på dag 1 och inte 21 som är det vanliga, så för min del var det ju tack och lov säkert att jag iaf inte var gravid vid spraystarten, känns ju skönt att veta med tanke på det som stod att läsa i FASS om sprayen.
Uppdatering kommer pronto, lovar! =)

Anonym - Kul att du läser och gillar min blogg. Beklagar beskedet om er fertilitet, vad är det som är "fel" med er? Jag vet hur jobbigt det är att vänta när man väl vet att det blir IVF, man vill ju köra igång med en gång. Men försök se det positivt under väntetiden, att ni iaf får hjälp! Hoppas ni får er remiss snart!

Anonym sa...

Hej där! Jag ska börja min spray-behandlign den 24 april. Jag har precis börjat blogga om vår resa. Jag lägger till dig bland länkar om det är Okej...

Hanna sa...

Hjälp! Jag började med Synarela den 2a april. Inte heller jag fick besked om att vi behövde skydda oss. Igår var det dags för blodprov & gick så klart förväntansfull dit! Dessvärre ringde de på eftermiddagen & sa att det inte gått som det skulle - mina hormonnivåer var VÄLDIGT höga! Hade jag fått mens (NEJ!)? Kunde jag vara gravid (OMÖJLIGT!)? Okej, det kan vara en cysta som producerar hormon, ultraljud onsdag, men testa för säkerhets skull! Tre POSITIVA test senare sitter jag här med ångest! Det kunde ju inte hända? Är jag verkligen gravid? Är fostret i så fall missbildat pga synarelan? Försöker desperat få kontakt med IVF-kliniken! Nu ringde de! De säger att om testet är positivt så är jag gravid & risken för missbildningar är i stort sett obefintlig (men det vågar jag inte lita på)... Jag befinner mig i total chock!

Lilla J sa...

ivfprinsessan - Kul att du hittat hit, ska spana in din blogg nu också!

Hanna - Grattis till plusset! Det är säkert som de säger på kliniken att det är minimal risk att Synarelan skadat fostret, det rör sig ju om så oerhört kort tid. Var glad för din graviditet och att du slipper IVF:a!! Det är ju underbart!