måndag, november 19, 2007

Veckans ärligaste inlägg

"Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det"

Så lyder mitt livsmotto och har så gjort under att antal år nu. Jag har dock kommit på mig själv mer och mer på sistone att jag inte alls lyckas leva efter det! Jag har alltid haft en tendens att gräva ner mig och "frossa" i mitt elände när jag mår dåligt. Jag sätter på ngn riktigt mörk skiva - Kent har många bidrag - och ligger i timtal och stirrar i taket och ältar ältar ältar... Det krävs inget geni för att inse att det där inte får en att må bättre direkt! Ändå är jag övertygad om att jag inte är ensam på jorden om att göra så...

Hursomhelst så är det dags att tänka om! Dags att leva som jag lär! Dags att ta tag i mig själv! Dags att plocka fram kämpen som finns där innanför, den där kämpen som har fått jobba hårt under många år - men kanske tyvärr missförstått vad den borde lägga sin energi på!

- Måste le, ingen får se!

Nej, dags att låta kämpen ägna sig åt det den egentligen borde: vara ärlig mot sig själv. Kämpa för sin egen skull, för att bra inte bara låtsas må bra! Jag har utvecklat en oerhörd skicklighet genom åren i att dölja hur jag mår och det kräver så mkt energi att det aldrig blir ngn kvar till det som egentligen är viktigt.

Det är helt enkelt dags att bena ut orsakerna till att jag inte känner mig lycklig, och hitta lösningarna på problemen... och där det inte tycks finnas ngn lösning gäller det väl att leva efter mitt motto och ta det på rätt sätt. Enkelt? Njae, men jag gör ett försök:
  • Problem: Vi bor i en pluttig lägenhet som alltid är stökig och jag mår jättedåligt av det. Lösning: 1. Engagera Älsklingen i en storstädningshelg, sortera alla grejer och hitta en plats för allt, lägga upp så mkt det går på vinden. 2. Ta hand om disk, tvätt och liknande med en gång i fortsättningen för att minimera röran.


  • Problem: Vi har aldrig ngr pengar. Lösning: Den här är ju lite svårare... Å ena sidan så var jag ju medveten om att det skulle bli ngr tuffa första år med eget företag och det är det ju värt för att få jobba med ngt jag älskar. Men å andra sidan finns det ändå mer jag kan göra: skaffa ett extrajobb är nr 1 och det är så gott som klappat och klart, jag får besked idag! Nr 2 är inte heller så svårt - men bra mkt tråkigare - och det är att inte lägga pengar på onödiga grejer: kläder, skor och annat som jag faktiskt inte har ngt behov av just nu. Nr 3 är utan tvekan svårast men också det jag är villig att lägga mest energi på och det är att få fart på företaget med de få resurser jag har: dela ut flyers på stan t ex, trist men billigt!


  • Problem: Vi blir inte med barn! Lösning: Utan tvekan det största och jobbigaste problemet - och det enda som jag inte kan påverka så mkt jag skulle vilja. Men... jag får göra det jag kan: 1. Leva hälsosammare (det är ju förstås nödvändigt även om det inte var för bebisverkstan) även om Älsklingen snarare stretar emot än hjälper till. Börja med mig själv och hoppas att han hakar på helt enkelt... 2. Så mkt mer kan jag ju inte göra för att påverka bebisverkstan, men desto mer för att påverka hur jag mår = ta det på rätt sätt. Försöka glädjas mer åt det jag har och se det positiva i att det tar tid: Jag och Älsklingen får mer tid för varann. Jag får mer tid på mig att nå framgång med företaget. Jag får mer tid på mig att nå tillbaka till min gamla form. Jag får mer tid för mig själv och att göra sånt som jag trivs med... egentligen finns det oändligt många saker, även om jag har svårt att se dem när allt som kretsar runt i huvudet är bebis bebis bebis.


  • Problem: Min kropp mår inte bra! Jag har börjat få ont i ryggen igen och har alldeles för hög fettprocent! Lösning: Det här borde inte vara så svårt för mig som är expert på hälsa, men det gäller att plocka fram orken!! Okej, jag spaltar upp det: 1. Strunta i att Älsklingen stretar emot och iaf inte låta det påverka min hälsa. Hålla mig till min plan oavsett om han vill hänga på eller ej!! 2. Laga hälsosam middag hemma varje vardag. Jag har redan börjat göra matsedlar för varje vecka, så nu gäller det bara att fortsätta så. 3. Träna minst ett styrketränings- och ett konditionspass i veckan. Har redan kommit igång med styrketräningen och det känns härligt! 4. Gå minst 5 promenader på minst 60 min i veckan. 5. 1 ätardag i veckan. Ingen läsk, glass, godis eller jätteportioner resterande dagar. 6. Göra en deal med ngn av mina kollegor om att byta behandlingar med varann minst 1 gång i månaden. Hmmm, kan inte komma på ngt mer just nu, men det här är ju en bra start!

Visst finns det en del punkter till som skulle kunna vara med; saker som gör att jag inte alltid mår så bra i mitt förhållande med Älsklingen, men det tar jag en annan gång.

När man benar ner det så här i punktform så inser man snabbt att man faktiskt kan påverka det mesta! Det är ju egentligen bara det här med bebisverkstan som jag inte har ngn kontroll över och det kanske är dags att acceptera det och försöka att inte grubbla för mkt, för vilken idiot som helst vet ju att grubbleri aldrig har gjort ngn lyckligare iaf...

Skickar härmed ut en liten utmaning till mina bloggvänner (och självklart alla andra som läser också) att göra egna listor! Det måste självklart inte vara öppet för allmän beskådan i era bloggar, men jag hoppas ändå att så många som möjligt antar utmaningen om så bara hemma för er själva! Det är ganska befriande vill jag lova!

Till sist en sång om att vara på väg åt rätt håll...

India Arie - Headed in the right direction

share your files at box.net

8 kommentarer:

Anonym sa...

Wow!!!!
Inför den listan blev jag nästan stum, men bara nästan.
Jag håller tummarna för extrajobbet, jag tror det är en av nycklarna till allt det andra. Om man har för mycket tid att ligga och fundera så finns det risk att allt låser sig. Jag kan bara säga grattis till din oerhörda kämparglöd.
Själv försöker jag göra som du även om mitt liv just nu ser oerhört annorlunda ut än vad det normalt brukar göra. Jag går en timmes stavgång varje dag, jag har en stund med Gud morgon och kväll(och det känns fantastiskt priviligierat att ha tid med det för första gången på massa år), jag svarar på inlägg på en cancerchattsida och försöker vara ett stöd där för andra som har det svårt. Sen är det ju annat praktiskt som ska göras som tvätt, städ, matlagning mm.
Vi får väl se hur det blir efter fredagen när jag får den första cytostatican, men ambitionen är att promenera varje dag även om jag mår illa och är dödligt trött. Det får väl bara bli lite kortare och långsammare.
Jag tror som du. Det är bra att sätta upp mål för vardagen och bena ut problemen. Ibland blir inte livet som vi tänkt och vissa saker kan vi inte rå över, men att få ordning på det vi kan rå över och leva med det andra tror jag är en bra strategi.
Så lycka till lilla J och tala om hur det gick med jobbet. Jag håller tummarna. Kram från din moster Skräppan.

Anonym sa...

oj vilka bra listor! man ser sina problem mkt tydligare på så sätt!
Hoppas du orkar för din skull ta tag i något av det som du vill göra allt på en gång kanske är lite mastigt ;-)

Min egen lista...?
Jobba akttivt på att bli bättre i min rygg!
Träna!
Gå ner sista 10 kg
Äta nyttigare och mindre sött

sådärja, nu har jag väl styltat upp det som jag INTE kommer lyckas med :-D

kram sole

Lucia sa...

Gillar din utmaning! Helt klart! Men jag törs inte riktigt skriva om alla mina problem.. Har tre stora just nu, inkl. bebisproblemet och skriver jag om de andra på bloggen är jag rädd att någon bekant ska veta vem jag är...
kram..

Åsa sa...

En fantastisk lista! Givetvis inte för att jag hyllar dina problem, utan jag är imponerad över att du strukturerat ner allt. Som du säger blir allt lite mer hanterbart när det är genomanalyserat och nedbrutet som här. Du har alla chanser i världen att fixa det här!! Allt av det!

Stor kram!

Lilla J sa...

Skräppan - Jag fick jobbet! =) Blir full rulle nu fram till jul, är inte garanterad jobb efter det, men det är inte heller omöjligt! Känns skönt att ha tagit ett steg på väg iaf.
Hoppas du mår ok efter i fredags, tänker på dig!
Kram

Sole - Hur går det med dina punkter? =) Jag har iaf kommit en bra bit på väg med extrajobbet och kostplanen som jag har följt till punkt och pricka, känns bra!
Kram

Lucia - Gör en lista hemma då, bara för dig sjävl! Det måste ju inte vara på bloggen! =)

Åsa - Visst känns det mkt mer hanterbart när jag har brutit ner det, skönt! Tack för din uppmuntran!
Kram

Pipperoni sa...

Hej,
Grattis till jobbet. Synd att du inte var med igår. Nu får du ta J i örat! Jag ska anta din utmaning så småningom... Kram, moster P.

lillawi sa...

Tack för ett hoppfullt inlägg! Ditt motto delar jag till fullo. Har också märkt att det vissa dagar tar emot att leva som man lär. Men då har jag ett annat motto, för alla dessa "misslyckade" dagar:

Avsluta varje dag och var färdig med den. Du har gjort vad du har kunnat.
Ralph Waldo Emerson
(direkt ur min plankalender från Svanströms - ibland får man livets poesi på köpet)

lillawi

Lilla J sa...

Pipperoni - Tack tack! Börjar imorn! =) Mmmm, jag får nog ta honom ordentligt i örat snart. Fast i lördags skulle vi åkt båda två, men J blev sjuk. Och tur var nästan det för jag fick värsta migränen på kvällen =(
Kram

Lillawi - Det där var ju också riktigt kloka ord! Jag som ofta ligger och grubblar när jag ska sova, ska nog tänka på det då!
Kram