måndag, september 14, 2009

Jobbsökeri

Dagen efter mitt förra inlägg om jobbet blev jag uppsagd.

Psykopaten (chefen) kom till butiken och efter att ha stått och skrikit på mig och en kollega i över 1 h om hur värdelösa vi var och att det var "fel" på oss, så avslutade han min anställning.

Jag var provanställd så han behövde ju egentligen inte ge några särskilda skäl, men det faktum att de skäl han faktiskt gav var ren bullshit (som t ex att jag sålde för dåligt, när sanningen var den att jag föregående vecka sålde bäst i Sverige...) förstärkte bara min tidigare övertygelse om att han faktiskt är sjuk.

Sanningen: jag accepterade inte hans vidriga stil mot oss anställda (och hans ständiga brott mot kollektivavtalet) och sa därför emot och det kunde inte han tåla och därför blev jag uppsagd.

Jag har ärligt talat aldrig varit så lättad att slippa ett jobb i hela mitt liv, å andra sidan hade det känts såå mycket bättre om jag hade hittat ett nytt jobb först och fått säga upp mig själv. Men med tanke på hur dåligt min kollega mår av att gå till jobbet varje dag nu så var det nog min vinst iaf, så att säga.

Enda nackdelen är förstås ekonomin, som riskerar att få sig en rejäl smäll av detta. Det är verkligen ingen rolig arbetsmarknad just nu och jag vill ju inte ta vilket jobb som helst. Ska jag inte förlora några pengar på detta så måste jag ha ett nytt jobb till den 1:e oktober... inte helt enkelt! Jag har redan några olika tillfälliga och deltidsjobb på gång, men jag kommer ändå vara tvungen att fortsätta söka efter något fast och på heltid.

Jag har dessa dagar märkt att det inte bara är arbetsmarknaden som har blivit svårare utan även själva jobbsökningsprocessen. Varenda j-vla företag har ju egna databaser där man måste registrera sin CV för att kunna ansöka! Så vad hjälper det att man har en färdig CV när man ändå måste ägna 1 h per jobb åt att fylla i alla sina anställningar, utbildningar och erfarenheter på respektive arbetsgivares hemsida? Vilket hästjobb!! Jag har ägnat hela dagen idag åt att söka jobb och allt som allt fått iväg ca. 10 ansökningar... puh. Varför kan man inte få välja om man vill ladda upp färdigt CV eller fylla i hela skiten igen?! Hur svårt kan det vara när man ändå söker en specifik tjänst? Jag förstår ju grejen om man gör en spontanansökan, men varför ska man behöva ägna all den tiden för att söka en utannonserad tjänst? Jag blir riktigt frustrerad. Tror jag skjuter mig själv om jag ska behöva läsa meningen: "ansökan via extern webbplats" igen...

7 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Låter skönt att få slippa den där chefen, låter inte helt frisk. Men tragisk att så fort man sätter sig opp mot högre instanser så får man skit tillbaka...
Själv skulle jag vilja vara min egen chef - i alla fall testa om det kanske är bättre än att vara anställd.

Hoppas verkligen det löser sig med jobb för din del och att du kan ha a-kassa under tiden!

Är det inom handels du är utbildad?
kram!

Lilla J sa...

Ja, visst är det trist att det är så? Tyst och kuvad ska man vara... men sorry, sån kommer jag aldrig att bli!

Att vara egen har helt klart sina fördelar. Men det är inte att rekommendera mitt i en IVF-process :-( Jag orkar inte iaf.

Får ju tyvärr ingen a-kassa eftersom jag har eget företag. Sen att det ligger mer eller mindre på is, det tar de ingen hänsyn till...

Nej, jag är utbildad inom friskvård och hälsa, men har arbetat inom handels i 3 år.

MDB sa...

Jobbigt att bli av med jobbet, men det verkar skönt att bli av med den där chefen. Hoppas att det går bra med jobbsökandet!

Anonym sa...

Jag tor att man kan tillfälligt "ställa av" (heter något annat) sitt företag och då få a-kassa. Vad skönt med någon till som tycker det är jobbigt med att fylla i nytt CV för varje tjänst man söker. Jag är själv arbetslös sedan mer än ett halvår. Och nu är jag gravid! I femte månaden.
Lisa

Eludie sa...

Det låter onekligen som om det är en vinst att bli av med den chef du beskriver. Jag hoppas att du kan gotta dig åt det, trots att det är marigt att söka nytt jobb i dagens läge.

Många kramar!

Anonym sa...

Nej men hjälp! Att jobba för en sådan chef kan inte vara annat än förintande för både självkänsla, psyke och välbefinnande.
Det är skittrist att bli uppsagd, men jag får nästan gratulera till att slippa dras med den jubelidioten i fortsättningen.
Kämparglöd och kram till dig.

jess sa...

Jag har en tävling främst för tjejer/kvinnor i samarbete med testlagret, var gärna med!