onsdag, november 16, 2011

Urk!

Det börjar närma sig slutet för den här gången. 12 dagar med Menopur avklarade. Igår ägglossningssprutan och imorn blir det äggplock.

Jag tycker att den här behandlingen har gått oväntat smärtfritt hittills. Har inte haft alls så mycket problem med biverkningar som de andra gångerna. Visst; värmevallningarna finns där som vanligt, huvudvärken har kommt och gått och jag har varit lipig och överkänslig... men ändå känns det inte alls lika jobbigt som tidigare. Förmodligen för att jag faktiskt tänker på annat än behandlingen också, och inte är helt uppslukad av den och allt den för med sig som jag alltid varit innan.

Men... sen i förrgår har det gått utför. Har ont som sjutton i äggstockstrakten och det är svårt att röra sig och att sitta. Sedan igår sitter smärtan rejält i ländryggen också, precis som mensvärk. Och idag kom illamåendet och yrseln. Det osar överstimulering lång väg. Urk... Hoppas verkligen inte att de lägger in mig imorn, det har jag varken tid eller lust med!

Äggplock imorn alltså... ska det bli fjärde gången gillt vad gäller smärtlindringen kanske? Förra gången gick ju själva plocket bra men smärtan efteråt var fruktansvärd. Nu gäller det verkligen att de gör som jag bett om och ger mig långtidsverkande morfin direkt efter plocket. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att ge tillräckligt med smärtlindring. Försöker att inte stressa upp mig för mycket över detta, men samtidigt är jag hellre nervös inför smärtan än inför resultatet. Tänk om det inte blir något ET denna gång? Det har ju varit på håret förut...

4 kommentarer:

Pez sa...

Lycka till imorgon!!
För mig blir det nytt äggplock nästa vecka.
Kram

Tudorienne sa...

Oj oj hoppas att det går bra imorn och att du INTE blir överstimulerad.

Anonym sa...

Håller tummarna för dig! Och hoppas att du ska bli fullt smärtlindrad på alla sätt. Nu bor inte du i mina trakter, men jag har gjort mina senaste IVF:er på Cura i Malmö. Där söver de vid äggplock, bara lätt, ungefär 10 min (eller den tid det tar att plocka ut äggen helt enkelt). Hur smidigt som helst. Jag fattar inte varför de inte gör det på flera ställen!
Kramar
Stapplande steg

Anonym sa...

Hej,
Jag ett antal lanstingsfinansierade IVF er samtliga misslyckades, och var plågsamma. Vi bestämde oss för att gå privat och efter mycket efterforskningar föll valet på Fertilitetscentrum i Gbg. De var helt underbara och jag fick både effektiv smärtlindring. Ännu bättre var att anpassade behandlingen efter oss, vilket inte RMC Linköping gjorde. Långa programmet var helt onödigt för min del sa FC, i mitt fall gjordes det bara för att RMC skulle kunna planera in ÄP på vardagar. På FC producerade jag endast hälften så många ägg men med betydligt högre kvalitet än vid försöken på RMC. Nu har jag min underbare son på 11 månader. Jag önskar dig all lycka!