måndag, augusti 17, 2009

Paus från bloggen, paus från barnlösheten?

Går det att ta en paus från att vara barnlös? Knappast.

Hur mkt jag än försöker intala mig själv att jag inte bryr mig så mkt just nu, att det faktum att jag fokuserar på annat i livet innebär att jag inte känner så mkt just nu, att jag inte sörjer så mkt, så vet jag ändå att det bara rör sig om ett klassiskt fall av förträngning.

Jag är fortfarande i allra högsta grad barnlösare än barnlösast. Ofrivilligt barnlös. Av alla titlar jag burit genom åren så är denna titel den jag avskyr mest. Den jag helst av allt bara vill skaka av mig. Rycka på axlarna: "Äh, jag bryr mig inte. Jag tar inte åt mig." Som jag gjort så många ggr förr då folk (eller jag själv) satt namn på mig som jag inte trivts med. Men det är inte så lätt nu. Längtan finns där vare sig jag vill eller inte. Sorgen finns. Instinkten... Den går inte att bara skaka av sig och lämna bakom sig.

Optimisten inom mig inbillar mig att jag mår bättre nu. Jag fokuserar ju faktiskt på annat, gör annat. Mår inte riktigt lika dåligt av bebisar, gravidmagar och barnvagnar. Realisten vet att tiden rullar på ändå, månader läggs till åren som barnlös och gör mig ännu mer barnlös och när vi väl ger oss in i försöken igen, när jag väl börjar känna igen... då kommer det kännas så mkt värre.

Men just nu orkar jag inte. Vi orkar inte. Jag låtsas som att det regnar! Vi har vår fjärde och sista "gratis-IVF" inbokad med ÄP vecka 44 men jag är inte alls inställd på att genomföra den. Orkar inte! Vill inte misslyckas igen... och jag är säker på att det är så det kommer att gå. Förmodligen är det därför jag inte orkar gå igenom skiten. Jag har inget hopp just nu. Måste ju iaf ringa SU och avboka snart. Orkar inte ens det.

Nej, jag fortsätter att låtsas som att det regnar istället! Jag vill väl inte ha barn? Jag är inte ledsen. Jag har ju annat för mig just nu!

7 kommentarer:

Tezz sa...

Kikar in hos dej! fin blogg! Hoppas du haft en bra helg! //Tezzan

MochM sa...

Även om det inte går att ta paus till 100% är det skönt att pausa lite ibland. Och se till att samla kraft och leta upp hoppet igen. Det finns där, det vet jag, och när du hittat det kommer det gå bra även för er.
Varma kramar m.

Uniflora sa...

Åh LillaJ! Vet så väl hur du känner dig. Jag hoppas du kan hitta hoppet för det behövs när ni börjar igen.

Kramkramkramkram

N sa...

Hej! Har läst din blogg länge nu och gillar den jättemycket! Hoppas ni någonstans kan finna styrkan igen så att ni klarar av denna sista resa. Förstår att det måste vara supersvårt ... Jag och min sambo har idag blivit remitterade till IVF. Är oförklarligt barnlösa, och har aktivt försökt i 15 månader. Hoppas vi båda snart kommer få uppleva livets mirakel!

Kram N

MDB sa...

Hej,

Har följt din blogg ett tag men varit dålig på att kommentera... Hoppas i alla fall att du får tillbaka lite kraft och att allt går bra för er. kram.

Anonym sa...

Jag vet precis hur du känner dig, vännen! Det går inte att ta paus från barnlösheten. Det går dock att smaka på LIVET ibland. Önskar det ska lyckas snart för dig!
jättekram.

Miss Hopeful sa...

Innan jag gjorde andra ivf-behandlingen så kände jag precis som du gör nu...att det inte var någon idé att det ändå inte skulle lyckas. Jag var så nära att avboka hela proceduren men rätt som det var så var jag mitt inne i karusellen igen och kanske ,kanske var det för att jag nästan gett upp som det faktist tog sig. Peppar, peppar ta i trä.... Jag var helt hundra på att det inte hade lyckats även när jag hade det svart på vitt. Man blir så avtrubbad, för det gör så jävla ont att misslyckas och sorgen blir så stor. Men jag tror mkt på att det var för att jag bara körde på utan att tänka, som det till slut gick. Jag mediterade ofta och tog långa behövliga promenader , bara för att rensa tankarna och hämta kraft. Jag förstår att det känns tungt men försök att inte tappa hoppet. Var rädd om dig själv! jag håller tummarna för att det äntligen kommer att lyckas för dig/er. Ps. jag hörde talas om ett par som blev gravida på sitt sjunde ivf-försök så det finns alltid hopp. + att en nära vän till mig hade fått domen att hon aldrig skulle kunna få barn, det var näst intill omöjligt enligt läkarna. Men med hjälp av ivf lyckades de till slut. Så ge inte upp.
kram