tisdag, december 11, 2007

Ny käpp i bebishjulet

På begäran av min älskade sambo har jag nu censurerat detta inlägg en aning. Ni som har läst den ursprungliga versionen kan väl vara snälla och inte skriva ngr detaljer i era eventuella kommentarer, tack!

Pratade med Sahlgrenska idag. Fick äntligen våra sista provsvar (är det inte lite dåligt att man ska behöva vänta 1 månad på ett provsvar, och till slut vara tvungen att ringa efter det??) och det såg tyvärr inte så bra ut. =(

Att föregående prov var dåligt var ingen överraskning och läkaren sa att det såg väldigt bra ut med tanke på omständigheterna. Hon trodde att det nya skulle se jättebra ut - så då trodde ju vi också det förstås!! Fattar ingenting nu!

Jag antar att vi ska gå på det där besöket i januari ändå då... och planera för framtiden. Jag som hade hoppats att vi skulle slippa IVF-träsket, men nu verkar det ju inte bättre än att det är där vi hamnar till slut.

Tycker det räcker med käppar i vårt bebishjul nu!

5 kommentarer:

Tingeling sa...

Tråkigt med halvdåligt prov. MEN, kom ihåg att proven kan variera väldigt mycket i kvalitet - ett halvdåligt prov betyder inte att det alltid är dåligt.
Det är så mycket som spelar in.
Bort med käpparna från hjulet nu!
Kram.

Lilla J sa...

Tingeling - Jo jag försöker tänka så, att det kanske var en engångsföreteelse. Det första provet indikerade ju verkligen inte så här dåliga resultat. Så jag vägrar deppa ner mig!
STOR kram tillbaka!

Tingeling sa...

Min sambo har ju lämnat otaliga prover och kvaliteten har varierat rejält. De första proven var så pass dåliga att läkaren ville ta in honom på kromosomprov och vi var ju livrädda för vad som skulle komma. När vi tog med oss alla papper och provsvar och gick privat, fnissade läkaren åt kromosomprovet och sa att det var fullständigt onödigt för proven var helt ok från början. Kromosomproven var bra och nästa prov han lämnade var närmast perfekt. Vid alla våra IVF-behandlingar har han haft toppkvalitet på spermierna och vi har fått en befruktningsgrad på 100 % nästan varje gång, med vanlig IVF, inte ens ICSI. Detta med spermier som hotades att dömas ut som totalt värdelösa i början.
Jag avskyr vanligtvis termer som "stress påverkar", men i det här fallet har det bevisats att det stämt litegrann. De gånger han haft aningen sämre prov har han faktiskt mått dåligt, varit nervös och dessutom jobbat massor. Sen är det naturligtvis en annan sak hur man kan bevisa detta. Det kanske bara varit ett sammanträffande.. jag vet inte. Men hur som helst så är det fakta att kvaliteten varierar väldigt!
Håller alla tummar nu!

Lilla J sa...

Tingeling - Åh, tack kära du! Nu känns det lite lugnare! Han var faktiskt sjuk precis innan prover, hemma med magsjuka i 2 dagar och sen prov på dag 3, så vi hoppas att det är därför =)
Kram på dig!

Åsa sa...

Min man har också haft halvbra kvalité på proverna. De gjorde därför icsi på hälften av våra ägg och det visade sig att de som själva fick befrukta äggen gick snäppet bättre än de med icsi. Så även om de är lite slöa så kan de vara väldans starka ändå.

Kram!!