fredag, november 01, 2013

Äggplock avklarat

I onsdags var det dags för äggplock. Med tanke på mina tidigare mardrömsupplevelser så var jag jätterädd. Speciellt som de inte har lustgas på Carlanderska och det var den som kändes som min räddning på de två sista äggplocken på SU.

Men det gick som tur var bättre än väntat. Carlanderska har tydligen en speciell sorts lokalbedövning som i alla fall fungerade hyfsat ihop med morfinet. Tycker dock att det gjorde mer ont än det hade behövt göra. Låg som vanligt och spände mig och började storböla till slut när det blev för mycket. Jag har lite svårt att förstå varför de alltid snålar med smärtlindring som någon sorts regel. Det finns ju fantastiskt bra smärtlindring så varför inte hellre ta i lite för mycket än som nu - och de tre första gångerna på SU - lite för lite. Blir det en till behandling så ska jag ta upp detta med dem så att jag kan slippa ha så ont.

Hursomhelst så fick vi ut nio ägg. Eftersom vi fick ut fler än åtta så blev vi tillfrågade att vara med i en studie som de just nu gör på Carlanderska och på Cura i Malmö. De testar en ny sorts mikroskop när de väljer ut spermierna för ICSI, där de tittar på spermierna i 6000 ggr förstoring istället för 400 ggr förstoring som vid vanlig ICSI. Så här står det om tekniken på Carlanderskas hemsida:

"IMSI (intracytoplasmic morphologically selected sperm injection) är en ny metod som Fertilitetscentrum är på väg att introducera. Metoden är en vidareutveckling av ICSI och innebär att de spermier som tas ut för mikroinjektion är bedömda i högförstoring (6000 gånger). Spermiernas cellkärnor kan med denna teknik bedömas mer noggrant och de med bäst utseende kan tas ut för mikroinjektion av ägg."

Så hälften av våra ägg har nu injicerats med spermier uttagna med ICSI och hälften med IMSI. Alla embryon odlas sedan till blastocyster, dvs i 5-6 dagar. Här kommer förstås risken in: det kanske inte är något embryo som överlever till blastocyststadiet och då blir det ingen ET alls! Vi har fått en tid för ET på måndag, men redan idag väntar vi samtal från Carlanderska om våra små ägg. Jag har en obehaglig känsla av att det gått åt skogen och inget överlevt. Jag försöker vara positiv, men jag kan inte låta bli att tänka på historiken:

Försök nr 1 - 5 ägg plockade. 2 befruktade. 2 överlevde men 1 delade sig inte så bra. 1 åter på ET, inget i frysen. Ingen graviditet.

Försök nr 2 - 10 ägg plockade. 4 befruktade. 1 som delade sig som det skulle. 1 åter på ET, inget i frysen. Gravid men missfall i vecka 6.

Försök nr 3 - 5 ägg plockade. 2 befruktade. 1 delade sig som det skulle och 1 för fort. 2 åter på ET, inget i frysen. Ingen graviditet.

Försök nr 4 - 8 ägg plockade. 3 befruktade. 1 överlevde men delade sig för långsamt. 1 åter på ET, inget i frysen. Gravid men missfall igen i vecka 5-6 (det tog ett tag innan kroppen stötte bort det, men det dog säkert redan i vecka 5.)

Inte är det någon upplyftande läsning precis...

2 kommentarer:

Uniflora sa...

Vad roligt att "se" dig igen och att ni försöker på nytt. Jag håller tummarna för att samtalet idag var positivt och att det blir ett barn denna gång.

Jag fick TENS-smärtlindring på vårt sista äggplock. Det var effektivt och jag rekommenderar det verkligen.

Lilla J sa...

Tack för tipset, ska prata med Carlanderska om det inför nästa plock.