tisdag, december 09, 2008

Väntan

Idag har jag spenderat 3,5 h på SU. Först var jag hos Stina, psykologen, och trots att jag innan besöket grubblade över vad vi egentligen skulle prata om - det hade ju inte hänt ngt nytt sedan senast - så fyllde vi timmen utan problem. Det kändes skönt. Hon är verkligen kanon och kommer med många tänkvärda tankar och konkreta tips på hur jag kan handskas med olika situationer. Gick därifrån med samma positiva känsla som förra gången. I januari ska jag tillbaka igen, denna gång med Älsklingen, eftersom den mesta tiden hos Stina har gått åt till att prata om vår relation och vilka olika behov vi har, för att kunna tackla krisen vi går igenom. Det känns bra, jag tror det kan vara bra för oss båda att få prata om det med ngn utomstående närvarande, ngn som förstår.

Efter psykologbesöket var det dags för samtalsbesök hos dr Lars. Jag hade skrivit en lång lista med frågor och han tog sig tid att svara på alla. Nästa behandling planerades, vår tredje ivf/icsi. Pga det kassa befruktningsresultatet testar vi denna gång ett annat preparat, inte helt oväntat. Istället för 150 IE Gonal-F blir det denna gång 225 IE Menopur. Förhoppningsvis är detta vad mina ägg behöver och vi slipper höra en tredje gång att det inte blir ngr till frysen. Samtidigt oroar det mig att ändra i behandlingen. Läkarna kallade ju trots allt den förra stimuleringen för "perfekt" och hur stor är egentligen chansen att det då går ännu bättre denna gång? Tänk om Menopur inte alls funkar på mig och resultatet blir sämre! Jag kommer aldrig att kunna slappna av i detta och låta läkarna sköta sitt, så är det helt enkelt. Jag har blivit felbehandlad och inte tagen på allvar för många ggr för att jag ska kunna lita på läkarna helt och hållet. Jag kommer alltid att oroa mig. Det är nog bara att acceptera.

Det känns iaf skönt att äntligen vara på väg igen, att ha en plan. En tidsplan att luta sig emot:

Spraystart 25/12 (juldagen). Suprecur 2x4
Blodprov 12/1
Sprutstart?? Menopur 225 IE
Prel. ÄP v. 5

Vecka 5... 6,5 vecka kvar. Tid: gå fort!! Jag är trött på att vänta nu! Jag gör inte annat än väntar. Tålamodet börjar ta slut... Livet måste bestå av mer än väntan.

11 kommentarer:

MochM sa...

Vilken tur att ni har en så bra Stina att prata med. Kan tänka mig att det är guld värt.

Och grattis till klara datum. Jag vet att väntan är olidlig, men försök fyll den med bra saker!

Fattar också att du har svårt att lita på läkarna. Det är ju rent ut sagt för jävligt att det ska behöva vara så. Att man ska behöva tänka själv och inte kunna lägga allt i deras händer. För jävligt det som hänt dig tidigare.

Ta hand om dig. Ta hand om er!
Kram m.

Uniflora sa...

Det är svårt att inte fundera och undra om saker ska gå fel igen. Jag hoppas du kan hitta en balans. Jag hoppas menopur ska vara svaret på er högsta önskan.

Kram

Hanna sa...

Vad skönt att ni nu har en plan att gå efter. & det är ju bara 2v tills ni sätter i gång, & veckorna kring jul brukar ju tendera att gå ganska fort. :)

Vad bra att du har fått bra kontakt med Stina. Jag vet att hon inte kan "ta bort problemet", men att få prata av sig samt få hjälp med verktyg för att hantera olika situationer är verkligen guld värt! Kram Hanna

Pez sa...

Hej hej!
Det var verkligen skönt att träffa Stina även om gråten fanns i halsen hela timmen. Jag ska också få träffa henne igen i januari. Det känns skönt!
Vad komiskt att vi var där samma dag. Jag tänkte på dej och undrade om du fanns där....fast jag inte ens vet hur du ser ut...
Vi är verkligen inte ensamma!
Ta hand om dig!
Kram Pez

Eludie sa...

Det låter bra, att du och ni får tala ut, det behövs i din och er situation!

Jag gläds med dig över att det nu finns en ny tidtabell - det finns något att se fram emot!

Varma kramar!

Stapplande Steg sa...

Vad skönt att riktlinjerna är dragna. Förstår att det kan vara svårt att lita på läkarna, men man får hoppas att de vill ens eget bästa. Och bra att de ändå gör någon förändring i och med att befruktningsresultatet inte var så bra förra gången. Ny medicin, jag förstår att det känns lite som att vara ute på djupt vatten. Men faktiskt tycker jag att jag har läst om många som har lyckats med Menopur, jag hoppas att det blir så för er också! Stor kram

Anonym sa...

Måste bara säga att jag fastnat för din blogg - den känns så äkta med "ocensurerade" känslor! Jag har också precis gått igenom en ivf med misslyckat resultat, och planerar ett nytt försök ungefär samtidigt som du, fast med ÄP v6. Jag kommer att fortsätta följa din blogg och hålla tummarna för dig!
Kram från en som också hoppas

Anonym sa...

Hejsan.
Oh vad jag håller tummarna för dig nu. Ta det lugnt nu i jul och bara rå om dig själv. Hoppas att din jul blir supermysig. KRAM från Jenny.

Anonym sa...

Vad jobbigt det låter. Lider med dig. Hoppas att allt kommer att funka riktigt den här gången. Jag ska starta min första ivf-behandling den 26/12. Med sprayen, dagen efter dig såg jag. Tänk om vi båda kunde lyckas bli gravida efter v. 5.
Jag kan liksom dig inte sluta tänka på något annat än oron över att något ska gå fel.
Jag håller tummarna för oss båda.
kram Misshopeful

Songbird sa...

Vad skönt med en tidsplan. Jag slår ett slag för menopur eftersom det funkade på mig, jag använde 300 IE som ökades till 450 vid första VUL. Att du får lägre betyder ju att du är mer lättstimulerad och det är ju jättebra! Det är jobbigt med väntan men bra att julen kommer emellan då går tiden kanske lite fortare i alla fall. Jag önskar dig en jättefin jul!

Kram

MochM sa...

Ha en riktigt fin jul!
Varma hälsningar m.